4e dag 28 juni 2024 - Reisverslag uit Guimarães, Portugal van Anja Rooij - WaarBenJij.nu 4e dag 28 juni 2024 - Reisverslag uit Guimarães, Portugal van Anja Rooij - WaarBenJij.nu

4e dag 28 juni 2024

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

28 Juni 2024 | Portugal, Guimarães

Alweer de 4e dag, Voelt alweer als een week….

Vandaag de hele dag in Guimareas geweest. Vanaf onze Pousada (het klooster) naar het oude centrum gereden. En daarna alleen nog gelopen…. Nou ja …. Eerlijk gezegd ook een stukje met de Kabelbaan De Penha Cable Car. Deze brengt je naar Teleferico de Guimaraes.

Het park dat je boven op de berg aantreft is Montana Parque da Penha. Het hoogste punt in het stedelijk gebied van Guimaraes. Met een top die loopt tot 586 meter. Op dit punt staat het staat het standbeeld van paus Pius IX . Het belangrijkste: in dit pelgrimsoord is het Penha Heiligdom wat vooral in de zomer door veel gelovigen wordt bezocht.

Wij hebben vooral ons verbaasd over de enorme keien die daar liggen. En de smalle met trapjes uitgehakte paadjes waar over je loopt ( met zweet op je rug) om alle bijzondere kleine beeldjes enz te zien op de route.

Uitzocht vanaf de plek waar het standbeeld staat was inderdaad weids en ver.

Na de tocht met de kabelbaan naar beneden in het oude centrum wat gedronken en het oude centrum verder bekeken, En op weg naar het Palace of the Dukes of Braganza. De geschiedenis zegt dat Portugal op deze plek is “ geboren” . Het werd gebouwd dor de 8e graaf van Brecelos. Later de 1e hertog van Braganca. De bouw vond plaats tussen 1420 en 1433. In juni 1959 werd het ingebruik genomen door de president van de Republiek van het Noorden. De kamers zijn toegankelijk voor het publiek.

Na de lunch naar het kasteel van Guimaraes. Let wel … steeds bergopwaarts , want kastelen uit die tijden lagen op het hoogste punt t.o.v. het dorp. Dan kon je vijand zien aankomen [e-1f600]

Ook dit kasteel staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Gebouwd in de 10e eeuw in wat toen een van de belangrijkste steden was van het graafschap Portucale, voorganger van het huidige Portugal.

Als afsluiter van deze historische dag een film gezien over die tijd via VR-BRIL !!! Dat was best geinig.

Morgen gaan we weer verder op weg naar de volgende Pousada. Ik ben benieuwd….

• 28 Juni 2024 - 20:06

Marja :

Cultuur snuiven ten top met een stuk geschiedenis….hartstikke leuk

• 28 Juni 2024 - 22:08

Linda:

Leuk hoor en met al dat hoogteverschil blijf je lekker fit!