13e dag 07 juli 2024 - Reisverslag uit Sintra, Portugal van Anja Rooij - WaarBenJij.nu 13e dag 07 juli 2024 - Reisverslag uit Sintra, Portugal van Anja Rooij - WaarBenJij.nu

13e dag 07 juli 2024

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

07 Juli 2024 | Portugal, Sintra

Vandaag een culturele dag geweest. We hadden een tour geboekt naar Sintra omdat het daar ongelofelijk lastig is te parkeren, als het al lukt en je moet dan nog een stevig eindje omhoog om bij het Palies van Pena te komen.

Dus vanochtend best vroeg opgestaan (06.30 uur) om 07.00 mini ontbijtje genomen en een ontbijtbox meegekregen van het hotel. Want we moesten om 07.45 ons melden op een trefpunt zon 1,5 km van ons hotel.

En zoals altijd zijn wij te vroeg, maar dan ben je er in ieder geval…..

Met een busje met vrouwelijke chauffeur en gids en met ons nog 2 Engelsen en 2 Amerikanen op weg naar Sintra.

Ongeveer 45 minuten rijden uit Lissabon.

Sintra noemt men het sprookjesdorp van Portugal. Men zegt dat de mens en natuur in zodanige perfecte harmonie leven dat UNESCO het stadje op de werelderfgoedlijst hebben geplaatst. In deze reis hebben we wel vaker UNESCO plaatsen bezocht. Dus lekker goed bezig…. [e-1f600]

Als 1e stop in Sintra Palacio da Pena. We arriveerden er al om 08.45. Het terrein gaat open om 09.00 en we waren NIET de eerste.

Het palacia is een fantasierijke reconstructie in de stijl van for 19e eeuwse romantiek. Bedacht door de Kunstzinnige koning Ferdinand de echtgenoot van Koninging D. Maria II.Hett ligt op de top van een 450 meter hoge heuvel. Het was oorspronkelijk het zomer paleis van de koning. Nu is het eigendom van de staat. Apart is dat er verschillende bouwstijlen gecombineerd zoals Moorse, Neoromaanse , Neoreinessance en de neogotiek. Het is zeer bijzonder en in zeer goede staat. Ook binnen veel te zien van de originele inrichting.

Echt een “ Ogen uitkijker”.En je komt ogen te kort tijdens je bezoek.

Daarna zijn we gegaan naar Quinta da Regaleira. Ok weer iets kasteel-achtig en bijzonder apart. Ooit kocht Antonio Carvalho een koffiehandelaar uit Brazilië het domein om zijn rijkdom te etaleren. Ook bekend als Palace of the Monteiro Millionaire. Ook weer gelegen op een heuvel Omgeven door luxe tuinen, meertjes en grotten . Met als absolute topper de Initiation Well. Een spiraal vorminge trap van zon’n 27 meter diep. Gemaakt tussen 1904 en 1911. Er wordt verteld dat men de “well” voor nitiatie riten gebruikte. Er wordt ook de connectie gemaakt met de 7 cirkels van de hel (Dante). Wij zijn gewoon afgedaald en verwondert door wat we zagen.

De laatste stop was Park en Palies van Monserrate.Bouwwwerkzaamheden gestart in 1863 en geopend in 1858. Volgens de legende bevond zich op deze plek een kapel gewijd aan Maria. En maakte deel uit van een ziekenhuis. De grote aardbeving in 1735 maakte al dit alles een eind.In de 18e eeuw kwamen rijke Engelsen naar dit gebied en uiteindelijk kocht Francis Cook het landgoed . Het gebouw werd verbouwd tot zomerverblijf van de familie Cook.

Prachtige tuinen waar destijds 100 tuinmannen voor nodig waren om dat zo te houden, Na de beurskrach in 1928 is de eigenaar failliet gegaan en inmiddels het heel domein in handen van de Portugese staat.

Na dit bezoek met de groep weer in het busje terug naar Lissabon. Een geweldige dag geweest. Weer was prima, bezienswaardigheden waren super mooi en interessant. Samengevat : een geslaagde 13e dag.

• 07 Juli 2024 - 21:32

Linda:

Wat een gave trip!! En wat zien jullie ontzettend veel! Zo interessant en zo mooi wat jullie allemaal zien. veel plezier het laatste stukje [e-1f618][e-1f618]

• 09 Juli 2024 - 13:06

Ma:

Het was zeker de moeite waard. Trouwens de hele reis. Ik wens jullie een goede thuisreis en hopelijk tot spoedig ziens.